Neuroarchéologie appliquée à la grotte Chauvet.

Pr John Onians

Neuroarchaeology and the Origins of Representation in the Grotte de Chauvet: a Neural Approach to Archaeology

John Onians est professeur émérite d’art à l’Université d’East Anglia, Norwich. Il est le promoteur de la Neuroarthistory, une théorie qui fait la synthèse entre préhistoire de l’art et connaissances neurophysiologiques. S’appuyant sur l’existence des neurones miroirs, support de la reconnaissance d’autrui et de l’empathie et la de plasticité neuronale qui caractérise le cerveau, il explique, prenant l’exemple de la grotte Chauvet, comment les premiers sapiens ont inventé la représentation animale. Cette interaction, cette faculté de projeter du vivant sur de l’inerte, et par un long apprentissage d’en créer un univers pictural partageable avec d’autres humains, sous-tend toujours le travail de quelques artistes dont celui de RMC.
P.C.
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John Onians is Emeritus Professor of Art at the University of East Anglia, Norwich. He is the promoter of Neuroarthistory, a theory that synthesizes the prehistory of art and neurophysiological knowledge. Based on the existence of mirror neurons, support for the recognition of others and empathy and the neuronal plasticity that characterizes the brain, he explains, taking the example of the Chauvet cave, how the first sapiens invented the animal representation. This interaction, this ability to project the living onto the inert, and through a long apprenticeship to create a pictorial universe that can be shared with other humans, still underlies the work of a few artists, including that of RMC.
P.C.
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Onians, J. (2007). Neuroarchaeology and the Origins of Representation in the Grotte de Chauvet: a Neural Approach to Archaeology. In C. Renfrew, & I. Morley (Eds.), Image and Imagination: a Global Prehistory of Figurative Representation (pp. 307-320). McDonald Institute.